Äänestystä edelsi pitkä vääntö. Lopulta sosiaali- ja terveysvaliokunta lisäsi hallituksen alkuperäiseen esitykseen runsaasti muutosesityksiä.
Sote-valiokunnan muokkaama esitys kuitenkin äänestettiin täysistunnossa hallituspuolueiden voimin kumoon, ja asia siirrettiin suuren valiokunnan käsiteltäväksi. Valiokunta teki nopealla tahdilla uuden esityksen, joka oli lähellä hallituksen alkuperäistä esitystä.
Tänään äänestyksessä oli suuren valiokunnan mietintö puolesta ja vastaan. Esitys voitti äänestyksen 98–77. Muutoksen puolella olivat hallituspuolueet kokoomus, perussuomalaiset ja RKP. Kristillisdemokraattien kaikki kansanedustajat äänestivät muutoksia vastaan.
Kristillisdemokraatteja eduskunnan sosiaali-ja terveysvaliokunnassa edustanut kansanedustaja Päivi Räsänen arvioi pitkin matkaa hallituksen esitystä järjettömäksi hankkeeksi, joka pitäisi saada torpattua.
– Valittu linja lisää alkoholin kulutusta ja siten myös haittoja. Tästä tulee suuri lasku suomalaiselle yhteiskunnalle. Sillä käynnistetään vahvojen (jopa 80 %) alkoholijuomien kotiinkuljetus, rajat ylittävä vahvojen juomien etämyynti, väkevien alkoholijuomien verkkomarkkinointi sekä nuoria houkutteleva sosiaalisen median vaikuttajien mainonta, hän arvioi eduskunnalle käsittelyn alla.
Esitys syrjii myös kotimaisia vähittäismyyjiä, sillä ulkomaiset etämyyjät saavat toimittaa kotioville lasteittain 80 % vahvuisia juomia, kun taas kotimaan vähittäismyyjät mietoja, alle 5,5 % tai 8 % vahvuisia juomia.
Suomessa alkoholin saatavuus olisi Räsäsen mukaan ollut jo aivan riittävällä tasolla.
– Sitä ei olisi tarpeen lisätä kuljettamalla viinaa kotiovelle. Valvomaton alkoholinkäyttö kodeissa altistaa perheväkivallalle sekä alkoholin päätymiselle alaikäisille. Suomessa arviolta 89 000 lasta elää perheissä, joissa toisella tai molemmilla vanhemmilla on vakava päihdeongelma.
– Haitat jäävät Suomeen mutta voitot valuvat ulkomaille. Laskun maksavat suomalaiset veronmaksajat sekä poliisit, sosiaalityöntekijät, hoitajat ja lääkärit lisääntyneenä työkuormana, Räsänen toteaa.